2013. május 30., csütörtök

2013.05.31. Nyírségi húsgombóc leves, milánói makaróni, lekváros derelye.

Ma frissen, jókedvűen ébredtem. Egy kis privát infót belecsempésznék a mai beszámolómba. Ma 33 éve, házasodtunk össze feleségemmel. Jókedvemnek, ez is oka volt, valamint az, hogy ma este megint azt fogom csinálni, amit hosszú éveken keresztül tettem. Zenét szolgáltatok (magyarul diszkózok). Ez a tevékenység is hozzátartozik az életemhez, és szívesen emlékszem vissza aranykoromra. Egész életemben, teljes értékű embernek tartottam magam, ezért nem roppantott meg, mikor a sors a mai helyzetbe hozott. Most a gasztronómiában élem ki magam. Állítólag, egész jól teszem. Ezt, az utóbbi időben, rendszeressé vált elismerések bizonyítják. A házasságom eredménye pedig, a két tehetséges fiú, akik szintén naponta örvendeztetnek meg bennünket, sikereikkel. 
Ennyit a családom jelenlegi állapotáról, és jöjjenek az étkek. 



Most fél nyolc van, és az ételeket valószínű, most adagolják. Mivel gyakorlatom van a leírásukban, ismerem az ételeket, ma különös módon írok róluk. A leves ma, nyírségi húsgombóc leves lesz. Van róla saját receptem is, így most azt osztom meg. Íme:  
A leves hozzávalói, 4 személyre: 
2 db. sárgarépa, 1 db. petrezselyemgyökér, 2 db krumpli, zöldbab ízlés szerint, ha van friss zöldpaprika, esetleg 1 nagyobb paradicsom, kávéskanálnyi őrölt piros paprika, 2dl. főzőtejszín, vagy tejföl, kevés liszt a habaráshoz. Ízlés szerint tehető hozzá, aprított petrezselyem zöld, mustár, vagy ecet.
A gombóchoz:
250 g. darált hús, 2 ek. liszt, 2 ek. rizs, 2 tojás, só, őrölt bors, 1 nagy fej vöröshagyma, nagyon apróra vágva, vagy reszelve. A gombócba is gyúrhatunk petrezselyem zöldet.

Elkészítése:
Sárgarépát, petrezselyemgyökeret, zöldbabot, krumplit kockákra aprítok, majd 1 fej hagymával, sóval, szemes borssal, felteszem főni. Míg fő, elkészítem a gombócokat, a már az előzőekben felsorolt alapanyagokból. Mikor a leveslé felforrt, beleteszem a gombócokat, és kb. 20 perc alatt együtt készre főzöm. A rizsnek kell megpuhulnia, mert a hús hamarabb megfő. Ha nem vagyunk biztosak időérzékünkben, nyugodtan vegyünk mintát a gombócokból. Nem szégyen megkóstolni, sőt kötelező! Ha úgy érezzük, közel van a kész állapothoz, behabarjuk. Ha tejföllel csináljuk, savanykásabb lesz. Mindenképpen ajánlom a pikáns ízt, így ha tejszínes habarást készítünk, kevés ecet, vagy kávéskanálnyi mustár is mehet hozzá. Ezt mindenki saját ízlésére bízom. A végén, apróra vágott petrezselyem zölddel is megszórhatjuk kicsit, nem csak az ízén, hanem az esztétikai élményen is javít, a frissen vágott zöld fűszernövény. 
Én így készítettem el a húsgombóc levest, és tudom, a konyháról is így fog érkezni. 
A milánói makaróni, amit főételként kapunk, szintén ismerős. Számtalanszor készítettem már, sőt fiatal korom első olyan ételei közé tartozik, amivel vendégeket láttam. Ez is harminc éves múltra tekint vissza. Fiatal házasokként, ezzel az étellel vártunk, néhány hozzánk látogató ismerőst. Bevallom, hasonlóan készítettem, mint a konyhán. Akkor még nem voltam tisztában a milánói, és a bolognai közti különbséggel, és én is darált hússal, gombával, sonkával, paradicsomszósszal csináltam, trapista sajtot ráreszelve. 30 éve, még nem nagyon ismertük a fűszerkeverékeket, azt sem tudtuk, hogy a bazsalikom, és az oregánó szerves része az Olasz ételek fűszerezésének, de az eredmény frenetikus volt. Akkor is sikert arattam. A mai milánói is biztos finom lesz, de most a széles archívumom fényképét teszem ki illusztrációnak. 
A másik főétel ma a lekváros derelye lesz. Úgy emlékszem, ebből nem rendeltünk ma, de mivel van róla saját képem, így ezt is megosztom. Apropó kép! Egyre gyakrabban találkozok saját ételfotóimmal, amiket az internetről töltenek le. Semmi gond nem lenne, de az ilyen módon megosztott képeknél is illő a forrást megjeleníteni. A minap kis vitám volt egy receptes oldal gazdájával, aki sajátjaként tette fel a képemet receptje mellé. Beismerte ugyan, hogy a netről szedte le a képet, de szerinte ez így van rendjén. Szerintem nem. Nem bonyolódok be az utóbbi időben megismert plágium ügyekbe, de....
A derelyét egyébként, kitűnően el lehet készíteni gyorsfagyasztott tasakos anyagból. Tudom, hogy az igazi a házi, de ekkora mennyiségért kár nekifogni. 
A nagy kérdés, a gyümölcs, ami az ételeinket fogja kísérni, de erre is hamarosan fény derül. A múlt hét pénteken kapott almákból, néhány, a szekrény tetején található társukkal egyetemben, kétféle almás sütit készített Párom. A hagyományos almás pitét, és egy különlegesen finom, reszelt almást fahéjjal, mazsolával. Aki kíváncsi a receptekre, látogasson el blogoldalamra, ahol bővebb infót találhat. 
Az ételeink, még úton vannak, de már olvashatjátok a beszámolót. Mindenkinek szép hétvégét, a mai ebédhez jó étvágyat kívánok!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése