2014. március 4., kedd

2014.03.04. Savanyú káposztaleves, fűszeres, sült kacsaszárnytő, rakott zöldbab.

Rigófüttyre ébredtem! Bevallom, jó volt hallani. Évek óta van egy barátom, aki a szomszéd ház antennájáról fütyüli trilláit, de most nem a megszokott éneket hallottam. Lehet, hogy mostantól új barátom lesz. Bárhogy van, jólesett korai éneke.    
Ma kedd van, és nem is akármilyen kedd. Húshagyó kedd. Holnaptól negyven napon keresztül nem lehet(ne) húst fogyasztani. Végignézve az étlapot, ehhez képest pénteken nincs hús az étrendben, de a tárkonyos szárnyas ragut mindenképpen a húsételek közé sorolnám. Az évszázadok alatt a szokások, nagyon sokat veszítenek jelentőségükből. Azt is meg kell jegyezni, hogy nem ökumenikus, hanem katolikus ünnepről van szó. Sok helyen ünneplik karneváli felvonulással, mint pl. New Orleansban is. Maga a karnevál is a latin carne levare (a hús elhagyása) kifejezésből származik. Mozgó ünnep, ami a Húsvéthoz kötődik, így minden évben másik napra esik. Egyedül a kedd a biztos. Ma tehát még bőségesen ehetnénk húsételeket, és meg is tesszük. Már csak azért is, mert a konyháról elláttak velük.


A savanyú káposztalevesbe is főtt kolbász. Legjobban a korhelyleveshez hasonlítanám, így nem értem miért lett ez a kacifántos név adva a mai levesnek. (savanyú káposztaleves füstölt kolbásszal) Tény az, hogy nekem ízlik, igaz, egy kis tejföllel megtuningoltam. Nem ártott neki. A korhelylevesről még nincs receptem, de hamarosan pótolom.
Milyen finomság az utolsó húsos napon! Kacsa szárnytő, fűszeresen, hagymás tört krumplival, savanyúsággal. Nem mintha a másik főétel nem lenne finom, de ez viszi ma a pálmát. Akár ünnepi ételként is megállná a helyét. Igaz, ma ünnep van.  Rögtön rápillantottam a mellettem lévő étlapra, és meg kellett állapítanom, lesznek még meglepik a héten. Imádom a kacsát és gondolom, nem vagyok egyedül. Igaz, hogy a mai kaja a kacsa kevésbé nemes részéből készült, de ez is omlós, és egyben ropogós, finoman fűszerezett étel. Mivel mint írtam nagyon szeretem a húsát, két kacsás receptet is leírtam karácsony előtt, amit viszont egy bejegyzésben hoztam nyilvánosságra. Ha kíváncsiak vagytok a kacsacomb, és kacsamell receptjeimre megnézhetitek. A combot párolt káposztával, a mellet mustáros mandarinmártással szervíroztam. Itt olvashattok róluk.
A másik főétel is finom. Általában, minden rakott (csőben sült ételt szeretek. A konyhán lényegesen könnyebb dolguk van a szakácsoknak, mert nagyobb mennyiségben készül mindenféle rakott étel. Így aztán a végeredmény is sokkal szebb, látványosabb. Könnyebb szép kockákat faragni a nagy tepsiből, így nem csak finom, látványos is az étel. sokféle rakott étel létezik. Nálunk a krumpli a legnépszerűbb, de rengeteg zöldségféléből készülhet még. Néhány példát láthattok, ha elolvassátok írásomat. Itt nézhetitek meg.
Mivel ma is jól fogok lakni, és önként vállalt kötelezettségemnek is eleget tettem, holnapig elbúcsúzom. Holnap a kaja mellett arról írok, miért kell hamut szórni a fejünkre hamvazószerdán. Gyűjtsétek a hamut! De először lakjatok jól!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése