2015. december 2., szerda

2015.12.02. Tejszínes zöldborsóleves, paradicsomos húsgombóc, töltött csirkecomb.

Ma sincs okunk panaszra! Az ételek ma is kifogástalanok. Nem mondom, hogy soha nem fordult elő még, apróbb probléma eddig bármelyik étellel, de nagyon ritka a malőr. Nekem minden ízlik, nem vagyok különösebben finnyás. Mások esetleg a fűszerezést kifogásolják, mert nem lehet mindenki szája íze szerint főzni. Én valószínűleg kicsit fűszeresebben eszek mint esetleg mások, de még nekem sem kell soha utána ízesíteni semmilyen ételt. Így kellene ezt csinálni! Hangsúlyozom, teljesen pártatlan vagyok, véleményemet semmi, és senki nem befolyásolja. Ha valami jó, az megérdemli a dicséretet. Ami pedig nem jó, annak a készítője vessen magára. A kajában nem ismerek tréfát. Szerencsére nagyon ritkán fordult elő eddig, hogy ehetetlen étellel traktáltak. Az viszont nem erről a konyháról származott. Ez is megtörtént olyankor, amikor valaki mellékvágányra tévedt, egy bizonyos étellel kapcsolatosan. Nem gondolta át kellően előzőleg az ízeket, hanem bátran belevágott a teljesen ismeretlen, kipróbálatlan saját kreációjú pörköltbe, vagy másba, valami addig mindenki számára ismeretlen fűszerrel. Ráadásul kóstolás nélkül teleszórta vele a kaját. Sajnos ott voltam, és hiába figyelmeztettem az illetőt. Na annyi maradékot még soha nem láttam. Fontos a kóstolás! Hozzáadni bármit lehet bármikor, de elvenni az ízekből utólag lehetetlen. Na és persze a rutin a lényeg. Még a gyakorlatlan, de felelősségtudattal rendelkező szakácsból is lehet idővel mestere a szakmájának, de kellő alázattal kell hozzáállnia az ételekhez. Felelősséggel tartoznak, ezen a konyhán is, 600 adag ételért. Ha véletlenül elrontanák, nagy balhé lenne belőle nap, mint nap. Én nem vagyok ugyan szakács, mégis bátran bele mertem vágni barátaimmal együtt 3 - 400 ember részére bográcsost főzni, három üstben. Mind elfogyott! De előtte jól átgondoltuk, és mindhárman rendelkeztünk már gyakorlattal.  A szakács számára a legnagyobb dicséret az, ha nem nyammognak a kaján, hanem látszik mindenkin az étkezés öröme. Volt már benne szerencsére többször részem. Örülök neki, ha véleményt mondanak az általam készített ételről. Azt külön kérem, ha valamivel esetleg nem voltak megelégedve, mondják el nekem is. Az ember nem tanulhat másból, csak a kritikákból. A jó szándékú kritika épít. A rosszindulatú rombol. A meggondolatlan a legrosszabb! A lelkiismeretesebb ember egy életre megbánthatod meggondolatlan, rosszul fogalmazott akár jó szándékú észrevételeddel. Ebben az esetben, ha rájössz hibádra, még van esélyed jóvátenni azt. Ha nem, akkor valaminek vége lehet, hogy örökre. Ezért jó a kapcsolatom ennek az étteremnek a vezetésével is, mert amikor megtudták, hogy naponta véleményezem a kaját, megkért a főnök, legyek mindig őszinte. Az is vagyok, már több mint három éve. Ők pedig, az egész konyhai stáb bebizonyította, lehet jól is csinálni azt, amit a sokak által szapult menzai  kajának neveznek. Ezért írok továbbra is róluk, és ételeikről is. Változatosan főznek, és sokak számára a menü ötletbázisként szerepel. Sokan készítik el saját maguknak, vagy családjuknak azokat az ételeket, amikről nap, mint nap írok. Annak is örülök persze, ha valaki más figyelmeztet, az általam elkövetett hibára. Így ki tudom javítani azt. Ma reggel is megtörtént, és köszönöm a figyelmeztetést!

Közben most is megérkezett az ebéd. Kicsit később mint máskor, de nincs probléma. Így is időben.



Szerencsés helyzetben vagyok, mert közel lakom az éteremhez - pár száz méter - így az elsők között kapom meg az ételeket minden reggel, fél 9 körül. (ma  mint írtam, valamiért később. a technikának nem lehet parancsolni, ha az meghibásodik, borulhat a rend.) Ilyenkor még minden meleg, néha túlzottan is, mert én a forró levest nem szeretem (másokkal ellentétben) tehát az én szemszögemből pont a legjobb az ételek hőmérséklete. Több időpontban, több autóval szállítják ki az ételeket, tehát a frissességgel sehol nem lehet probléma. Jól bejáratott rendszer, évek óta (majdnem,  mint a mai példa is mutatja)  zökkenőmentesen működik. Ma is tökéletes viszont a zöldborsóleves íze, és hőmérséklete is. Lehet jót is főzni az "üzemi konyhán"!

Az egyik főétel is maga a tökély, ami ma paradicsomos húsgombóc. Szörnyen érdekes, hogy míg a paradicsomszószt, (beleértve a ketchupot is) imádja Áron fiam, a nyers paradicsomot meg nem enné egy Istenért sem. Én viszont nyersen őrülök meg a paradicsomért. De különbözőek vagyunk. Ez így van rendjén. A paradicsomos húsgombócot én is imádom, de nincs gond, szívesen lemondok róla. Azért azt megmutatom, én hogyan szoktam csinálni.  Tudom, sokan szeretik. Én életemben akkor ettem a legfinomabbakat, amikor sok lakodalomban, a jaminai (békéscsabai) főzőasszonyokét volt szerencsém sokszor is megkóstolni. Ők a nagyon hosszú ideig főzött levesalapként funkcionáló  tyúkok melléből csinálták, óriási szakértelemmel. Receptemben is az asszonyok módszerét követtem. 



Igazán változatos a mai ebéd. A másik választható főétel nem csak látványos, hanem szintén rendkívül finom is. A töltött  csirkecomb ma több mint valószínű, az én étkem lesz. Na meg a kutyáké is. A csontot ugyanis valamiért soha nem tudtam elrágni. A kutyák bezzeg! Hosszú ideig nem adtunk a kisebbiknek, mert féltettük. Sok rémhírt hallottunk, hogy a csirkecsont kárt tehet a beleiben. Ő maga cáfolt rá. Már mindkét kutya messziről megérzi a finom falat illatát, és ha tehetné, minden reggel ezzel kezdenék az étkezést. Most várniuk kell ebédidőig, mert csak velem együtt, egy időpontban vehetnek részt az étkezésben. Igazságosan el fogjuk osztani. Nekik jár a csont!

Járna még süti is a szerdai ebéd mellé, de arról ma lemondok. Soha nem voltam nagy sütis, de egyre kevesebbet élek velük. Valamiért, nem esik jól semmilyen édes étel. Azért ma is jól laktam mással, a sütit meg majd megeszi valaki más. De nem a kutyák! A mai késés semmit nem változtat azon, hogy csupa jó véleményem van az ebédről. Időben itt volt, és ez a lényeg. Volt időm most több másra is, és ezt ki is használtam. soha nem töltöm feleslegesen egyetlen percemet sem.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése