2015. március 20., péntek

2015.03.20. Palócleves, ízes derelye, rakott sonkás penne

Tegnap már elárultam, hogy közel áll hozzám a csillagászat. Ma viszont két olyan jelentős esemény is van, ami értelemszerűen foglalkoztat. Tegnap szóltam, hogy ma részleges 60 %-os napfogyatkozás lesz. Közben eszembe jutott, hogy a méregdrága szűrők helyett (ami a borsos ára ellenére szokás szerint elfogyott) CD-n,  vagy DVD-n keresztül is szemkárosodás nélkül meg lehet nézni az eseményt. Remélem, tiszta, szép idő lesz, és akkor aki kíváncsi rá láthatja ezt a ritka eseményt. A másik fontos dolgot viszont, nem fogjuk észrevenni. Egyszerűen megtörténik és kész. Mától hosszabbak a nappalok! Ma van a tavaszi napéjegyenlőség, ami teljesen észrevétlenül halad át életünkön. Mától hosszabb lesz a nappal, mint az éjszaka. Ezt már észrevehettük, mert korábban világosodik, és később sötétedik. Új rigó barátom, minden reggel jelzi is, hogy jól érzi magát, és bekapcsolja a reggeli füttyöt, és fel is hangosítja. Nekem tetszik, de van, akit zavar. Tudom javasolni az illetőnek a sarkkört, ott biztosan nem fogja madárfütty zavarni. Őt is Jenőnek hívom (mint elődjét) és remélem sokáig fütyül számomra. Az előző Jenő minden évben hozta bemutatni a barátnőit, ősszel pedig hozta bemutatni a gyerekeket. A rigó nem monogám, így értelemszerűen több csaja van. Remélem sok szép fotót tudok róla is csinálni. 

Most viszont a kaját fotóztam le, apró trükkökkel. Elsőként a palóclevest. Természetes, hogy ennek a levesnek semmi köze a furcsa tájszólással társalkodó népcsoporthoz. Köze van viszont a "legnagyobb palócnak" tartott Mikszáthhoz, aki számára maga Gundel Károly készítette el ezt a finom ragut először. Azóta is így él a köztudatban. Épp tegnap találtam meg a képi emlékeit az öt évvel ezelőtti főzőcskézésnek, amikor a 20 literes bográcsban palócleves készült. A másikban pedig toros. Jól is lakott a baráti társaság! A mai levessel is jól fogok lakni, mert szeretem, és finom is. Mivel többször csináltam már, ezt a receptemet mindenki használhatja, mert még mások szerint is jól írtam le a palóclevestVolt recept, melyek közül választhattam, de azt tettem ide, ami bográcsban készült, egy másik jeles napon, a gyulai Vár aljában. Csak halkan jegyzem meg, hogy a mai leves finom, de túlzottan tárkonyosnak találom!

Leírtam a derelye készítését is, de ezt a békéscsabai hűtőházban szerzett tapasztalataim  alapján, mivel volt alkalmam néhány fagyasztott étel készítését többször is figyelemmel kísérni. Nekik (a hűtőháznak) referenciafilmet készítettem, ami valahol még biztosan megvan archívumomban, de emlékszem még rá. Csak ott nem kis mennyiséggel dolgoztak. Egyedül a laborban, ahol fejlesztették a kajákat. Emlékszem arra a nagyon kedves, segítőkész hölgyre, aki minden általuk forgalomba hozott ételről igen sokat mesélt. Értett hozzá! Mivel ezt a kaját fagyasztott derelyéből is el lehet készíteni, és a konyhán így is csinálják, ez a leírás illik hozzá, de ez már a házi módszert taglalja. Azt is leírtam, milyen töltelékek használhatók a derelyéhez. Na ebből mára nem rendeltem!

Most sonkás rakott tésztát kaptunk két adagot. Így, hogy egy edénybe lett belegyömöszölve mindkettő, a fotózást ma kihagytam! Maga a rakott penne finom, és ha marad alapanyag, két hét múlva, Húsvét után is meg lehet csinálni a maradék főtt, füstölt sonkából. Nem parizerből, bár hallottam, hogy volt olyan, aki ebből csinált rakott sonkás tésztát. Tésztám is van még bőven, mert a nyereményem nagyon csekély része lett eddig feldolgozva. (a múltkor kaptam receptjeimért egy rakás tésztát) De eddig is sok finom kaját csináltam a nyeremény tésztával, kisebb mennyiségben. Áron fiam is jól lakott a tegnapi tésztasalátámmal igaz, hogy a paradicsomdarabokat gondosan kiválogatta, aztán jól meglocsolta ketchuppal. Ízlések! A sonkás rakott tésztával is jól fog lakni, de megjósolom, ezt is megöntözi ketchuppal bőven. Tésztám is maradt még bőven, így lehet, hogy Húsvét után valamilyen tésztás étel készül. Vagy rakott krumpli, bár ahhoz nem kell tészta.

Egy alma is jár minden adaghoz, de arra most nem vesztegetnék külön időt. Van mit csinálnom, még a napfogyatkozás előtt!
Nektek pedig kellemes hétvégét, és szép napos időt kívánok!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése