2015. március 11., szerda

2015.03.11. Csontleves cérnametélttel, zöldborsó főzelék, csülökpörkölt.

Botrány van. Brókerbotrány! A helyzet ráadásul fokozódik!
Mit látunk? Azt látjuk, hogy minden érintett próbálja magáról elhárítani a felelősséget. Mit nem látunk? Az empátiát! Az együttérzést. Azt, hogy belátnák, több ezer ember tönkremehetett néhány hibás döntés miatt. Azt, hogy emberek a fizetésüket, azt a pénzt ami életük továbbviteléhez szükséges nem kapják meg, és nem is próbálnak tenni érte. Nem vagyok jogosult eldönteni, hogy van-e szükség csodahangszerekre, luxusingatlanokra, látszólag haszontalan dolgokra százmilliárdokat áldoznia egy felelős vezetőnek, de közben nem látom azt, hogy megpróbálná megmenteni azokat az embereket, akik bajba kerültek önhibájukon kívül! Ez a véleményem, amivel lehet vitába szállni, és ha valaki megfelelő érvet hoz, még el is fogadom! Most viszont úgy látom, nem kezelik úgy a helyzetet, mint ahogyan illő lenne!
De ki vagyok én, hogy ezekbe a dolgokba beleüssem az orromat? Azért elgondolkoztam, mi lenne, ha most én lennék abban a helyzetben, hogy valaki hibája miatt családom bármelyik tagja nem kapná meg a munkája ellenértékét, vagy annak csak egy részét. És az évtizedeken át félretett pénzét! Esetleg annyit sem, hogy enni tudjon, ételre elegendő legyen.
Ezek a gondolatok gyötörnek korán reggel, és nem tudok örülni a vidám napot! felszólításnak. És csak azt látom, hogy a nemzetközi helyzet fokozódik!


Én örülök, hogy egyenlőre van mit ennem, amit mint mindig időben meg is kaptam. Csontlevest eszek cérnametélttel. Ezen is vitáznak. Van, aki el sem tudja képzelni, hogy leveskockát tegyen bármilyen levesbe, ami tudvalevő, hogy csont, hús, vagy zöldségleves sűrítmény. Tőlünk nyugatabbra, már leves alaplé is van forgalomban. Az alaplé véleményem szerint ízletesebbé, tartalmasabbá teszi az ételt. Ha tehetem, én is használok alaplét. Az alaplé nem tévesztendő össze a Vegetával, vagy más ételízesítővel! Van olyan, aki mindenbe ezt használja. Az ételízesítő az Isten. Mertaz mindenre jó. És az osztja az észt, aki a leveskocka helyett csak Vegetával főz. A leveskockába legalább benne van a tápanyag, a leves esszenciája! Ez most onnan jutott eszembe, hogy a csontlevest is többször készítik sűrítményből, porból. A mai technológia mellett mi ebben a probléma? Azért megosztom, mit írtam a csontleves elkészítéséről, még a múlt nyár végén.  

Ha nem lenne élelmiszer feldolgozás, akkor ezidőben zöldborsófőzelék sem lenne. Én láttam hogyan csinálják, és már akkor (25 éve) meg voltam döbbenve, milyen tisztaság, rend, ésszerűség van a fagyasztási eljárásban végig. És ezért tudunk egész évben zöldborsót enni sokszor olcsóbban, mint frisset. Én is imádom a zsenge zöldborsót, de ez elenyészően szűk az az időszak, amikor hozzá tudunk jutni az egész évhez képest. Most mégis zöldborsófőzeléket eszek. Miből másból, mint fagyasztott zöldborsóból. És más zöldséget, gyümölcsöt is ehetek akkor, amikor még nem lenne itt az ideje! A mai főzeléket kicsit túl cukrosnak találtam, de más valószínű épp így szereti.

Csülök télen is van, mert a disznót egész évben fel lehet dolgozni. Ráadásul az igazi disznóvágások kora, a hűvösebb időben van. Kár, hogy lassan ez a szokás is feledésbe merül. Fiatalabb koromban, még én is szorítottam kést a koca nyakához, de már évek óta nem került sor erre. Csülköt viszont kapok a hentesnél bármikor, így semmi akadálya nem lenne egy jó csülökpörkölt készítésének. Hétvégén is ezt csináltam, de a csülök mellett számos más alapanyag is került az üstbe. Jó is volt! Ha valakinek hirtelen ingerenciája támadna a csülökpörkölthöz, erről is van receptem, mint szinte már mindenről. 

Sokféle sütiről is írtam már receptet, de a ma érkezettről eddig nem. Meg is fogom várni, hogy meglátogathassam cukrász barátomat, mert akkor jelentősen frissülni fognak ismereteim. Most még a nevét sem tudom pontosan ennek a finom sütinek. Én mogyorós szeletnek neveztem el. Remélem, a nevét legalább eltaláltam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése