2015. február 23., hétfő

2015.02.23. Köménymag leves, borsos tokány, krumplifőzelék.

A hétvégén megkaptam, hogy férfiembernek a konyhában nincs helye. Aki ezt írta biztosan indult már a bocuse d' or nemzetközi mezőnyében, és ott óriási sikert ért el, hogy ilyen kategorikus megjegyzést mert tenni. Nem haragszom, dehogy! A baja csak annyi, hogy ő másképpen látja, csinálja mint én. Ő már a nagyanyjától tanulta, és ezek szerint nála különb a világon, csak a néhai idős hölgy lehet. Sok cédula, fecni járt a kezeim között az utóbbi időben, de nem feltétlenül az a jó, ami régi. És csak sütireceptek kerülnek kezembe. Mintha a hölgyek mást nem is szeretnének főzni. Meglepő, de egy receptes oldalon a szerkesztők által megosztott receptek közül 10-ből, 8 - 9 süti, édesség. Most előre is elnézést kérek azoktól, akik igazságtalanul az előbb leírtakat magukra veszik. Szerencsére többnyire olyan sokoldalú, az új ételekre is nyitott Gasztropajtikkal vagyok körbevéve, akik értik lightos ritka "kirohanásaimat." Sokra tartom, becsülöm is őket! De azért furcsa! A többséget csak a süti, a cukros étel érdekli? Milyen szerencse, hogy nem csak azt esszük, amikre ajánlatot kapunk. Megint láttam egy filmet, ezúttal Atlantáról, ami az USA egyik legelhízottabb városa. A statisztikák alapján a város, és környékének lakossága 60%-ban elhízott, a maradék 40-ből 10% tartozik a normál testsúlyúak közé. Azért mi még nem élünk szerintem ezen a szinten. Hál' Istennek! Remélem erre soha nem kerül sor! Én folytatom azt, amit elkezdtem és ebben a hónapban eddig több mint 150 recepttel bővültek oldalaim. Azért adok a színvonalra! Úgy mint barátaimnak, nekem is az elsődleges szempont a minőség, és nem a mennyiség a lényeg. Nem fogok egy vajas kenyérrel nevezni bármilyen receptversenyre, mert az nem az én stílusom. De van ilyen higgyétek el! Az, hogy a Nescafét összekeveri tejporral, az szerinte már recept, és meg is osztja. A magam elé kitűzött nívót tartani fogom! Ha minden régebbi ételemről szóló írással végeztem, jönnek majd mások. Én ezt akarom az utódaimra hagyni. Remélem nem dolgozok hiába, és 100 év múlva sem nyomtatóval fogják csinálni a memóriakártyáról, vagy a közösségi hálóról letöltött kajákat! Remélem az ételkészítésnek akkor is lesz varázsa! Mennyivel másabb egy baráti körben töltött bográcsozás! Két hét múlva, már arról is be fogok számolni, mert leülünk egy finom pincepörkölt főzésére.


Most viszont garantáltan nem 3D nyomtatóval készített kaják jöttek, hanem azok, amik a megszokott konyháról érkeztek. Elég volt ránézni az étlapra, és máris tudtam, hétfő van! A köménymag leves, csak hétfőnként szokott az edényekben lenni. Több éves szokás, valószínű azért alakult így, hogy a hétvégi gyomorterhelő kaják után jöjjön egy kis nyugalom. Én mindig, így most is turbózok rajta kevés pirított kenyérkockával. Ha valaki nagyon kedvet kapna hozzá, receptem alapján akár hozzá is foghat a köménymag leveshez.  Hamarosan eljutok oda, hogy minden az utóbbi három évben általam elkészített, és le is fényképezett ételről konkrét, részletes elkészítési útmutatóm is lesz. Nem fecni, hanem érthetően, pontosan leírt recept. Azokról is, amit esetleg más csinált, de ízlett, és tisztáztuk az elkészítés módját.

Van recept a főételekről is, elsőként a borsos tokányról. A tokányok, ezek a pörköltekhez hasonlító szaftos húsételek nagyon kedveltek családomban. A legismertebb talán a borsos tokány, pedig számtalan változata van a tokányféléknek. A borsos tokányról is írtam korábban, így olvasható, ha valaki kedvet kap hozzá. Látom, hogy sokan kíváncsiak receptjeimre, mert különösen ezen az oldalon, ahol tényleg csak a recept olvasható, sokszorosára ugrott az olvasók létszáma. 

Minden más oldalamon is egyébként, és ennek tényleg nagyon örülök! Engem is arra serkent, hogy minél többet publikáljak. Ha már mindenről írtam, ami eddig kezeink közül kikerült, akkor sem állok meg, mert mindig van új kaja. Szerencsére nem abban a világban élek mint anno nagyszüleim, és nálunk nagyon nagy ételválaszték van az asztalon. Tapasztalatból tudom, hogy régebben elég volt egy kisebb füzet, amiben a háziasszony összes receptje le volt írva, és az egész életére elég volt. Én mindig is kísérletező típus voltam, de szerencsére nejemre is átragadt a kísérletező kedv! Olyan finom, eddig soha nem készített sütivel állt elő a hétvégén, hogy csak na! De mi még a krumplifőzeléknél tartunk, amiről még nem hoztam a várt receptet. 

Ez is megtörtént, és mivel hétfő van, a kaja befejező eleme, a süti jön. Ezt soha nem tudom előre, mert az étlapon csak az szerepel: desszert. Ránézésre meg tudom állapítani mit kaptunk, de az a biztos, ha meg is kóstolom. Úgy döntöttem, cukrász segítséggel ezekről is lesz hamarosan leírás, recept is. Magam is kedvet kaptam a kelt tészták elkészítéséhez, az általam eddig nem csinált sütiket pedig nejem, vagy cukrász barátaim segítségével meg fogom receptesíteni. Ma még nem, mert eddig csak a piskótatekercsről írtam, de hamarosan más süti leírásával is tudok szolgálni. Ma egyébként pogácsa érkezett leveles tésztából. Csináltam már pogit, bár ekkorát még soha. Talán ezzel kezdem ma, mert van tapasztalatom a házi vajas tészta készítésével kapcsolatban, és amit én csináltam, az is nagyon finom volt. Megvan a program tehát mára, és megyek dolgomra. Szép napot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése