2014. június 6., péntek

2014.06.06. Tárkonyos szárnyasragu leves, diós nudli, káposztás kocka.

Hétvégén eljő a szentlélek, a spiritus sanctus. Ez volt a legtitokzatosabb szó gyerekkoromban, amikor véletlenül latin nyelvű misét hallgattam. Azóta sok minden ragadt rám vallástörténetből, de én sokat nem világosodtam. Azt tudom, ez is egy sokkal régebbi vallási ünnepre épült rá, természetesen új tartalommal. A mai világban, ez egyfajta nyárkezdet, rengeteg népi hagyománnyal, spéci ünneppel. Ilyenkor pünkösdi királyt választanak, és más jeles tartalmak mellett, ilyenkor tartják a csíksomlyói búcsút is. Na meg rengeteg fesztivált, és más eseményt is tartanak. Én sem maradok tétlen, mert ma például lemezt lovagolok. Így mondják magyarul a Disc Jockey tevékenységet, aminek régen nagy mestere voltam. Ma is egy zártkörű rendezvényre vagyok hivatalos, ahol én leszek a hangulatfelelős. Mint a régi szép időkben: kaja, pia, nők. Mit beszélek? 

De ha már itt tartunk, kaja biztosan lesz, hiszen az ebéd megérkezett. A leves, amivel minden alkalommal először találkozok ma tárkonyos szárnyasragu. Mivel korábban írtam már róla receptet is, azonnal ideteszem. Péntek van, így nem meglepő az átlagosnál tartalmasabb leves. A ragulevesek pedig ilyenek. Olyan tartalmasak, hogy akár önmagukban is biztosítják a jóllakást. És mivel péntekenként az étterem is átvette azt a szokást, hogy ici-pici böjtöt tartunk, így a főétel valamilyen tésztaétel. Kétféle, hogy lehessen választani is. 
A diós nudliról nem írtam még receptet, mert nincs értelme. Az előre legyártott krumplis tésztából forró, sós vízben megfőtt vastag hernyóalakú nudlikra valamit szórnak. Mákot, diót, pirított morzsát. Meg cukrot is, hiszen ezek az ételek mind édesek. Ez a magyar gnocchi. Elkészítésekor egy fontos szabály van, a krumli, a liszt, és a tojás aránya. 1 kg. tisztított krumplihoz, 25dkg. réteslisztet, és 1 tojás adjunk. A kész nudlikat az összeállítás után, azonnal meg kell főzni, máskülönben ragacsos marad, nyálkássá, folyóssá válik. Lehet kapni fagyasztott nudlit is, amivel ezek a problémák kiküszöbölhetők.
Bármennyire furcsának találtam, nincs még receptem a káposztás cvekedliről sem. Hamarosan pótolom. Annyi párolt káposztát készítettem már életemben, amit később, más fogyasztási mód mellett összekevertem kifőtt tésztával, hogy csodálom, eddig nem írtam le. Igaz, a párolt káposztáimba mindig teszek valamilyen gyümölcsöt, esetleg mazsolát, néha répát, és másokat. Ezek aztán nem funkcionálnak később káposztás cvekedliként. És miért ne? Legközelebb, csinálok keveset napon szárított paradicsommal, és azt keverem be cvekedlinek. Már érzem az ízét!
A pénteki menühöz hozzátartozik valamilyen gyümölcs is, ami ma őszibarack. Nincs még itt a szezonja, de egy kis változatosság az eddig érkezett gyümik közt.
Most pedig készülök az estére. Előkapom régi, és kicsivel újabb zenéimet, és rangsorolom őket. Van bőven. Mivel a technika lehetőséget adott rá, régi gyűjteményemet digitalizáltam, így könnyű dolgom van. Csak be kell gépelnem amit keresek, és már szól is. Ilyenkor természetesen megrohannak az emlékek, mert vannak olyan számok, amik nagyon hozzám nőttek. Van, amikor kicsit ténylegesen el is érzékenyülök. Ha meghallom Stevie Wonder - I just called to say I love you  című muzsikáját biztosan. Sokat énekeltem feleségemnek régebben. A tartalom most is igaz! Na látjátok, most is bepárásodott a szemüvegem. Este, majd kicsit nektek is zenélek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése