2014. május 9., péntek

2014.05.09. Nyírségi húsgombócleves, krumplis tészta, szilvás gombóc.

Az elmúlt napokban kényszerpihenőn voltam, mivel begyulladt jobb kezem, és az írás is nagy fájdalmat okozott. Még nem szűnt meg a probléma, de próbálkozok. Tudjátok, mindig van véleményem bizonyos dolgokról, és lett volna miről írnom az eltelt időben is. 
Ma viszont fontos dolog ütött képen, már a reggeli hírolvasásnál. Olvasom, hogy megszületett az új menzarendelet. Nem vagyok hivatásos étkeztetési szakember, de apró tyúkagyammal is rájövök bizonyos összefüggésekre. Tisztázzuk! Alapvetően, az egészséges konyha híve vagyok! Az emberek, és különösen a gyerekek étkezési szokásait, viszont nem lehet megváltoztatni egyik napról a másikra rendelettel. Különösen akkor nem, ha nincs előkészítve a dolog a fejekben. Lehet zabkását adni a gyereknek, de ha a tanítónéni sem eszi meg a menzán, akkor mit várjak a gyerektől? Megy a moslékba. Az egészséges táplálkozás nem mehet az íz rovására, nem beszélve más fontos dolgokról. Hiába egészséges a sok zöldség, a hal, a sovány hús, ha a gyerek otthon nem kap ilyet. Egyszerűen azért nem, mert a szülőknek nincs pénzük az egészséges, de drága alapanyagok megvásárlására, az azokból történő főzésre. Ha a gyereknek vacsorára nem jut más otthon, csak zsíros kenyér (jó esetben lila hagymával) akkor ne várjuk el, hogy szeretni fogja a brokkolit. Ez a gyerek nem fog enni a közveszélyesnek kikiáltott hamburgerből, pizzából, vagy hot-dogból sem. Mert nincs rá pénz! És ha már itt tartunk! Tegnap olvastam Norbi update kajáiról egy cikkben. Pizza 1700, hamburger 900, hot-dog 600, ehetetlen minőségben. A cikk szerint az ételek egyetlen pozitívuma az volt, hogy valóban fogyni fog tőlük az ember. Mert mindet kidobja a sz... szóval a szemétbe! Kell nekem ez? Csak idegelem magam, hosszú napok után, korán reggel.

Legalább a mai kaja vidít rajtam. Kedvenceink közé tartozik a nyírségi húsgombócleves. Az egyik legtartalmasabb raguleves, tele minden földi jóval. Korábban, receptet is írtam róla, így most minden további magyarázat nélkül ide hozom. A jövő héten meghívtak főzni, és sokat gondolkoztam, mit készítsek. Ez a leves is szóba került, de a csorba mellett döntöttem. Ezzel több a macera a gombócok miatt. Majd a tálalásra nagyobb gondot fordítok, mint ma is. Látjátok a frissen szedett tárkonyt?
A reggel olvasott cikkben szó volt a krumplis tésztáról is. Valószínűleg ez is ki lesz tiltva az iskolai menzáról. Engem felháborít! Az is, hogy a főzelékeket nem lehet rántással, vagy habarással sűríteni, csak pürésítéssel. A krumplis tésztát nem kell sűríteni, hiszen a kifőtt tészta, a krémesre, de mégis darabosra főtt krumpli, a párolt hagyma kitűnő összhangot alkot az ételben. Magam is az egészséges étkezés híve vagyok, de egy jó krumplis tészta, még senkinek nem ártott meg! Szerencsére nálunk nem kell leszedni a só, és borsőrlőt az asztalról, mint az éttermekben a jövőben.
Egészségtelennek van kikiáltva a szilvás gombóc is, ami a másik főkaja lenne ugyebár. Tehet, hogy ezt sem szabad adni gyerekeinknek a jövőben? Reggel korábban keltem, mert kutyám szépen kért, engedjem ki, és bekapcsoltam a TV Paprikát. Épp vegán műsor ment, ahol a rendkívül bájos hölgy bizonygatta, állati eredetű táplálékra egyáltalán nincs szüksége az embernek. Kérdem én! Mivel laktál jól először életedben Babám? Anyatejjel nem? Az milyen eredetű?  Most nem tudom, ez hogy került a szilvás gombóc mellé, de kavarognak bennem az elfojtott dolgok. Hiába! Rég jelentkeztem már. 
Péntek van, így nem lenne meglepő a mai kaja mellé járó gyümölcs. Az étlapon, valószínűleg tévedésből desszertet írtak, de a narancs, minden kétséget kizáróan gyümölcs. Így nem sérül a hagyomány, a pénteki menü hármas egysége. A gazdag leves, a tésztaétel, és a gyümölcs. 
El is búcsúzok, mert megfájdult a még nem teljesen gyógyult kezem, és kár lenne visszaesni a gyulladt állapotba. 
Jó étvágyat, kellemes hétvégét kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése