2014. március 27., csütörtök

2014.03.27. Zöldbableves, bakonyi csirkemell, zúzapörkölt.

Tegnap beharangoztam, és létre is hoztam egy új blogoldalt "Kezdők Konyhája" címmel. Egyenlőre bejegyzések nélkül, de hamarosan nekikezdek. Milyen szerencse, hogy olyan sűrű a programom, hogy kevés időm van rá. Az alapfogalmakkal fogok indulni, például azzal, hogy mire van szükség egy albérletben ahhoz, hogy nekikezdjen egy fiatal, csillogtatni konyhai tudását. Milyen edényekre, konyhai eszközökre, fűszerekre, és hogy ezeket a fűszereket milyen ételekhez ajánlott használni. Így aztán nem csak a kezdőknek, hanem sok esetben gyakorlott háziasszonyoknak (pasiknak) is tanácsokkal tudok szolgálni.
A ma érkezett ételek közül, nem mindegyiket merem kezdőknek ajánlani. Van egy, amit viszont bátran, és nagy sikert lehet vele aratni, viszonylag egyszerűen.

De kezdjünk a levessel. Fagyasztott zöldbabból készül, egyszerűen, gyorsan. Mivel kicsit korábban keltem, így előre dolgozom. Látatlanban le tudom írni, hogyan készítik a levest a konyhán, és ha megérkezik, akkor meg is ízlelem, és a véleményem sem fog hiányozni. Az üzemi konyhán, a legegyszerűbben elkészíthető levesek közt van, mint minden, ami fagyasztott alapanyagokból készíthető. Mindenféle zöldség, és gyümölcsleves. Minimális ízesítésbeli különbségek vannak csupán, mert a zöldbablevest sűríteni illik. Ez történhet rántással, habarással, lisztszórással, pürésítéssel. A konyhán leggyakrabban a tejfölös habarást alkalmazzák, ami a tejfölben csomómentesre kevert lisztet jelenti, majd temperálás (hőkiegyenlítés) után a leveshez való keverését, összefőzését. A liszt, a főzés során megduzzad, a benne lévő keményítő átalakul, ezzel sűríti a levest. Közben a zöldbab is kellően megfő, csak sóval, fűszerekkel, cukorral, kevés ecettel kell ízesíteni. A zöldbableveshez illik a babér íze is, így azt is tanácsos az ételbe tenni. Ennyi előre, most pedig jöjjön a szubjektív értékelés, már kóstolás után. Jó a leves, gyakorlatilag olyan, amilyennek előre leírtam. Az, hogy ételízesítő van benne bőségesen, a pár milliméteres főtt répaszemcsékből látom.
A bakonyi módra készült ételeket nem ajánlom kezdőknek. Először Gundel Károly (ugye ismerős a név?) készített bakonyi módra ételt, aki a gombapaprikást, roston sült sertésbordával házasítva, nagyon finom, szaftos ételt hozott létre, mindenki örömére. Miért bakonyi? Talán azért, mert a Bakonyban nem csak egy mérő makk van minden ágon, hanem a tölgyesben finom gombák is teremnek, nem beszélve arról, hogy néhány évszázaddal ezelőtt a bakonyi, félig vad sertés egyik fő exportcikk volt. Innen származik a "bacon" az angol sonkákra alkotott kifejezés, amit a bakonyi disznók finom sonkája miatt neveznek így. Kicsit elkanyarodtam a tárgytól, de ha már itt tartunk, meg kell jegyeznem, a méltán híres ibériai "serrano" sonkát adó disznókat meg Magyar tölgy termésével etetik. Mindig kalandozok! Tehát ma csirkemell érkezik bakonyi módon, gombás raguval, és megszokott körettel, makarónival. Látatlanban mondom, lisztbe forgatva sütik ki a kikloffolt csibemellet, így kérget kap, ami után jobban magán tartja a szaftot. Hosszabb értekezést írtam már a bakonyi ételekről, így hozom írásomat. A mai bakonyi is olyan, mint a receptemben is olvasható.
A mai másik főételt viszont már akár kezdőknek is ajánlom. Nehéz elrontani, mert a zúza azon alapanyagok közt van, amit nehéz szétfőzni, és odakozmáltatni. Nem beszélve arról, hogy igen finom étel készíthető belőle sokféle módon. Csupa izom, mivel a szárnyasok egyik gyomráról van szó, megnevesítve a zúzógyomorról, így tisztítása gondosságot igényel. A kereskedelmi forgalomban lévő zúza megfelelő tisztítás után kerül csomagolásra, de azért nem árt átvizsgálni. Ez a művelet igényel nagyobb körültekintést. A többi már megy, mint a karikacsapás. Több zúzás receptem közül, ezt a zúzapaprikást választottam, mert így igazán finom kaja sikeredett, amit bátran mertem vendégeim kritikus szeme, és ízlelőbimbói alá vetni.  Ez az én zúzapaprikásom. Megint jön a próbakóstolás, és ismét pozitív az eredmény. Ehhez jár egy jókora adag csalamádé is, ami még élvezetesebbé teszi a zúzapörit. Kis tejfölt is tettem mellé, mert áron fiam így szereti. Én is.
Ezzel mindent elmondtam a mai kajáról. Kicsit előre dolgozva, kicsit utólag értékelve, de ennek Ti látjátok hasznát. Hamarabb látható írásom, minden fórumon, ahol megjelenik. Mint kiderült, nem dolgoztam hiába, mert késett az ételfutár.
Holnap indul a Kolbász, és Sódarmustra ami három napon keresztül nem csak látvánnyal, hanem disznótoros finomságokkal is várja az idelátogatókat. Természetes, hogy én is kint leszek a Gyulai Vár melletti kiállításon, és KÓSTOLÓN. Nem véletlenül emeltem ki a kóstolót, mert tapasztalataim szerint, minden standnál meg is lehet kóstolni az ott árult termékeket. Szarvaskolbászt, libatepertőt, néhol pálinkát, bort, és természetesen  Gyulai Kolbászt is. Fel fogom keresni az Epermeseter Pincészetet is, akik kitűnő eperborokat kínálnak! Csak óvatosan kóstoljatok, és ha nem vagytok biztosak magatokban, hozzatok Bilagitot! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése