2014. március 7., péntek

2014.03.07. Tárkonyos szárnyasragu leves, diós nudli, túrós csusza

Eljött a péntek. Ezen a héten folytatásos regény írtam a farsang végéről, a böjt kezdetéről, az elmúlt jeles napokról. Közben elkezdtek szivárogni nyereményeim is, és mily meglepő, a jó gasztroblogger az utalványt rögtön kajaalapanyagokra költi. Annyira, amennyit enged a keret. Ez aztán meghatározza, mi lesz a hétvégi menü. Felhatalmaztam magam, hogy garázdálkodhatok a konyhában, így jó szokásom szerint megint kísérletezni fogok. Annyit elárulhatok, hogy csülkös, babos torost, valamint spagettivel tűzdelt virslit fogok csinálni napon szárított paradicsomos, és barna csiperkés raguval. Kipróbálok még egy különleges pizza receptet is, ha lesz rá energiám. De ma még a menzáról kajálunk, így jöjjön az, aminek jönnie kell.

A tárkonyos, szárnyas raguleves, a nevével ellentétben nem bonyolult étel. Tegnap kint jártam kertemben, és a télen kint hagyott fűszernövényeim mindegyike zöldell. Köztük a tárkony is. Megint egész évre elegendő mennyiség lesz kertemben minden fűszerből, sőt marad ajándéknak is. Ha van egy kis helyetek, az alapvető fűszereket érdemes saját magatok által termeszteni. Akár erkélyen is. Snidling, rozmaring, kakukkfű, oregánó, majoránna, bazsalikom, petrezselyem zöld, és sokan mások. A tárkony egyébként rendkívül jellegzetes ízű fűszer, van aki nem szereti. Óvatosan kell bánni vele, mert túlzott adagolása tönkreteheti az ételt. Mindig eszembe jut az a tárkonyos kacsaragu amivel nyáron megkínáltak, de ehetetlen volt a rengeteg tárkony miatt. Alapjában mindennel vigyázni kell, amit jó szándékkal teszünk hozzá egy ételhez, de esetleg árt neki. Azt a pörköltet sem tudtam megenni a nyáron, amibe túl sok bort töltöttek. Ez egy főzőversenyen volt, és a zsűri más tagjainak is ez volt a véleménye. Az a pöri viszont, ami szinte csak borban főtt, nagyon finom lett. Nem mindegy a sorrend, az eljárás. Ehetetlen volt számomra, a currys pörkölt is, amit régebben kóstoltam. Ilyenkor hiába a kitűnő alapanyag, kárba vész az egész munka, és ehetetlenné, jobb esetben fals ízűvé válik az étel. Mindezt elkerülhetjük, ha többször kóstolunk, mert tenni lehet még az ételhez, elvenni már nem. Még egy lényeges dolog! Ne a versenyen kísérletezzünk! Készüljünk fel, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, csináljuk meg előre kisebb mennyiségben, amit szeretnénk főzni. Ezeken az eseményeken, nem saját magunknak főzünk, hanem jó esetben népes társaságnak. Ha csapatunknak főzök, elsősorban nem a zsűrinek, hanem barátaimnak, és azok családjának készül az étel. Ez számomra sokkal fontosabb megmérettetés, mint a zsűri véleménye. Azért nagy öröm, ha (mint általában mindig) díjazzák is főztjeinket. Mára jól kidicsekedtem magam! Tudom, többnyire nem versenyeztek főztjeitekkel, de ez mindenkire vonatkozik. A családotok véleménye talán még fontosabb, mint egy esetleges zsűrié. A levesről korábban írtam már receptet, így nem szaporítom a szót, idehozom.
A diós nudlit nem szeretem. Nincs őszinteségi rohamom, de ez az igazság. Pedig a dió, más formában jöhet. Magában, vagy süteményben kitűnő. Az a meggyes-diós süti pedig amit nejem készít egyszerűen fenomenális. Kavart süti meggybefőttel, darált, és darabolt dióval. Ma viszont a diós nudli az egyik főétel, de nem nekem. Mások biztosan szeretik, de én nem cserélném el a másik választható tésztaétellel, ami túrós csusza. Akik a diós nudlit választották, azoknak is jó étvágyat hozzá.
A tésztaételek közül azokat szeretem, amelyek sósak. Nem túlzottan, hanem épp annyira, amennyire kell. Kitűnő önmagában főételként, de nemrégen harcsapaprikáshoz csináltam köretnek. Isteni volt. Ma önmagában jött, így biztos jól fogok lakni vele. Milyen szerencse, hogy tegnap vettem egy nagy pohár tejfölt is, mert bőségesen öntözve szeretem. Meg bőven meghintve tepertővel. Ma tepertő nem érkezett hozzá, de a vásárláskor kevés szalonnát is vettünk, és lehet, hogy sütök hozzá. Receptemben pont úgy írtam le, ahogy legjobban szeretem a túrós csuszát.
Mint ilyenkor lenni szokott, jött gyümölcs is az ebédhez. Így van ez évek óta, hogy a pénteki ebéd tartozéka valamilyen gyümölcs, ami ma alma.
Jön a hétvége, holnap nőnap, ami internacionalista esemény. "Szeretettel köszöntjük a Nemzetközi Nőnapon"  hangzott nem is olyan régen a köszöntés, a céges bulikon, amikor joggal köszöntöttük nőtársainkat. Annak a "dögös  csajnak" aki 35 éve van mellettem, tegnap egy nárciszt csempésztem a kosaramba. Mivel nálunk demokrácia van, jogában állt a színét kiválasztani. Elég sok pasi válogatott egyébként az akciós virágok közül, de legtöbbjük mellett, úgy mint mellettem is ott állt a megajándékozott. Máshol is demokrácia van!
A nőnapon pedig bevetem magam a konyhába, de bármennyire furcsa, nincs még minden eldöntve. Tegnap azt vettem, ami akciós volt. A tervezés ezután kezdődik. A körvonalak már megvannak. Már csak finomítani kell, és lassan kirajzolódik a végleges mű. A sikerben biztos vagyok, de jó legalább fejben összerakni amit szeretnék csinálni. Már a bevásárlás során is improvizálni kellett, mert nem mindent sikerült kapni amit szerettem volna. Ami viszont időközben megtetszett nem hagyhattam ott. Nagyon sajnálom viszont életem párját, aki ráfázott a bevásárlásra. Az akciós polcra kirakott mosószer, nem hogy nem volt akciós, de jelentősen megrövidítette szerény anyagi keretünket. Alig tudtam megvigasztalni. Legszívesebben visszavitte volna, és kiverte volna a balhét. Számtalanszor találkoztam (találkoztunk) már hasonló esetekkel. Ez a vásárló tudatos megtévesztése. Jó lenne már egyszer tényleg véget vetni a vásárlók átverésének! 
Mivel a hölgyek holnap ünnepelnek, nekünk pasiknak a dolgunk, hogy az ünnep valóban ünnep legyen. Felhívom minden kedves kantársam figyelmét, a méltó megemlékezésre. Önöknek, Nektek pedig, Drága Hölgyek, sok boldogságot kívánok, valamint azt, hogy próbáljatok elviselni bennünket olyannak, amilyenek vagyunk. Ne csak ezen a napon legyetek boldogak! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése